BÖRÜLCE SALATASI (Black eyed peas )



Üniversiteye başladığım yıla kadar börülce kelimesini duymamıştım bile! İç Anadolu'da büyüyen bir çocuktum ve o zamanlar marketlerde kuru börülce satılmazdı. Tazesinin konservesi de yoktu marketlerde. (2002 senesinde marketlerde bulunmaya başladı. Bu sene iyice yaygın. Kurusunu da , konservesini de bulabiliyorum. Bakalım ne zaman dondurulmuş taze börülcesi raflarda yerini alacak ? )

Ne zaman egeli arkadaşlar edindim o zaman duyar börülcenin adını. Ailemin muğla da bir ev alması ve yılın büyük bir kısmını orada geçirmeleri ile bende börülce ile tanışmış oldum.



Ortalama 100 gr. kuru börülcenin içerdiği önemli besin değerleri şunlardır:
343 kalori
22.8 gr. protein
20 gr. karbonhidrat
0 kolesterol
1,5 gr. yağ
2 gr. lif
138 mgr. fosfor
74 mgr. kalsiyum
5.8 mgr.demir
6,7 mgr.sodyum
260 mgr.potasyum
30 IU A vitamini
1.05 mgr.B1 vitamini
0,21 mgr. B2 vitamini
2.2 mgr. B3 vitamini

-Tüm baklagiller gibi börülce de kandaki yüksek kolesterol düzeyini düşürür.

-İçerdiği yüksek lif oranıyla kandaki ensülin ve şekeri düzene sokar, bu nedenle şeker hastaları için iyi bir besin oluşturur.

-Aynı nedenle pekliğe (kabızlığa) hemoroite ve diğer bazı kalınbağırsak rahatsızlıklarına iyi gelir.

-Demir minerali yönünden zengin bir besin olduğu için kansızlığa da iyi gelir.

-Potasyum yönünden zengin olduğundan, yüksek tansiyonu düşürür.




Salatamızın yapılışına gelince;
Malzemeler:
1 su bardağı kuru börülce
1 adet kırmızı soğan
1 avuç dolusu maydonoz
1 avuç dolusu zahter
1 avuç dolusu nane
2 tane közlenmiş kırmızı biber
2 tane domates
1 tane salatalık
2 çorba kaşığı nar ekşisi
2 çorba kaşığı balzamik sirke
2 çorba kaşığı soya sosu
4 çorba kaşığı zeytinyağı


Yapılışı;
1- Kuru börülceyi, temizleyip yıkayınız sonra bir iki saat suda bekletiniz şiştikten sonra, soğuk suda haşlanmaya bırakınız. Önemli püf noktası haşlarken tuz ilave etmeyin )

2- Sebzelerinizi doğrayıp geniş bir salata kabına alınız.Zahter her zaman bulabildiğim bir şey değil bu hafta pazarda rastlayınca aldım. Salatama yakışacağını düşündüm yanılmadım da kendine özgü aroması ile lezzeti arttırdı.

3- Börülcelerin piştiğinden emin olunca suyunu süzüp sıcakken doğradığınız malzemelere ilave ediniz. Böylece birbirlerinin aromaları kaynaşır.

4- En son zeytinyağı, soya sosu, balzamik sirke ve nar ekşisini ilave edip karıştırınız.


Afiyet Olsun


Not: Feast 'in dondurulmuş börülcesi varmış benim haberim yokmuş.

Yorumlar