Nerede o likör ikram edilen eski bayramlar?

   Nerede o eski bayramlar ? Likör ikram edilen, ülkede  ''Tekel'''in var olduğu ve alkolün ÖTV ile bu kadar PAHALI olmadığı senelerde insanlar, eczaneden  alkol satışı serbest iken  alıp evlerinde mevsimi gelen meyvelerin likörünü yapardı. Siyasal islam rüzgarı ile bu güzel adetler de uçtu gitti. Unutulmasın diye sizinle paylaşmak istedim. Denk gelirseniz sevdiğiniz arkadaşlarınızla tarifi paylaşın. Çoğalalım.

 Temmuz sonu ağustos başı gibi vişne çıkmış oluyor. Yani tam da vişne likörü yapma zamanı gelmiş oluyor. Bundan neredeyse  10 sene evvel ilk likörümü yapmıştım ve bir klasik olarak vişne likörü idi.

MALZEMELER
5kg vişne
1kg toz şeker
8 adet karanfil
1 adet çubuk tarçın
isteğe göre;
7-8 adet kakule
3 adet yıldız anason
3-5 adet  damla sakızı

Paşabahçenin cam kavanozlarından  3 litre veya  5 litreliğini  alıyorum genelde.  Güzelce temizliyor deterjan artığı kalmayacak şekilde duruluyorum. Bazen bulaşık makinasına atıyorum sıcak ile dezenfekte olması için. Malum Korana virüs sonrası var olan hijyen alışkanlıklarımız artık takıntılı bir seviyeye ulaştı.

Önce ana prensibi anlatayım sonra da size ölçülü bir tarif vereyim.  Ben şekerden ziyade ekşi lezzetleri seven insanım o yüzden likör yaparken olabildiğince az şeker kullanıyorum. Damak zevki meselesi şeker kullanma işi. Kimi insan 1 kg vişne için 1 kg şeker kullanırken kimi 1 kg vişne için 500 gr şeker kullanıyor ben ise iyice şekeri azaltmış haldeyim her bir kilo vişne için bir su bardağı şeker kullanıyorum  250 gr civarı diye düşünebilirsiniz.


Önce vişneleri alıp iyice yıkıyorum sonra saplarından ayırıp kavanoza  ekliyorum. (Saplarını  ayırıp kurutup saklarsanız daha sonra vücudunuz ödem tuttuğunda çayını demleyerek kendinizi ödemden kurtarabilirsiniz) Kavanozu ağzına kadar dolduruyorum  en son üste her kilo vişne için bir su bardağı şekeri boca ediyorum. Bitmedi...

Likörün  lezzetini veren en mühim şey  içine eklediğimiz baharatlar. En klasik hali 8 tane karanfil ve  bir tane çubuk tarçından oluşuyor. Ben  bu baharat işini son yıllarda çeşitlendirdim. Mesela kakule  ekliyorum. Kızılcık likörü yaptığımda -ki o da Ağustos sonuna doğru çıkar muhakkak deneyin- bu defa damla sakızı ve yıldız anason da karanfil ve tarçına eşlik ediyor.

Yaptık karışımı işimiz bitmiyor bol güneşli bir yere kavanozları koyuyor ve en az  2 hafta güneşte bekletiyoruz. Benim çok güneş alan bir mini balkonum var oraya koyuyorum. Koyduğum zamanı unutup 15 gün değil de bazen bir ay bekletmiş oluyorum. 


Bekleme süresi bitince de  istediğim kadar alkol veya cin ekliyordum. Bu sene elimde saf alkol var onu sulandırarak ekleyeceğim. Benim damak zevkim ve vücudum yüksek alkol kaldırmıyor 5 litre vişne için en fazla 750ml votka ekliyordum.  500 ile 750ml arası alkol benim için ideal. Daha yüksek alkol sevenler miktarı arttırabilir. Rakı yapanların kullandığı alkolü damak zevkinize göre ekleyebilirsiniz. Bundan sonraki aşama kavanozları ışık almayan bir kiler , dolap içinde saklama kısmına geliyor.  En az bir ay -ben genelde  2 ay unutuyorum-  bu alkolle bekleme kısmını.

En sonunda tüm bu bekleyişler bitince süzüyorum. İsterseniz daha berrak bir görüntü için kahve filtresi ile ikinci bir tur daha süzebilirsiniz. Likörünüzü olabildiğince berrak bir görüntüsü olacaktır. Eğer  kızılcık likörü ise bu defa işlemin son aşamasında bir yarım limon sıkıyorum liköre, rengi mercan kırmızısı oluyor.

 Kurban bayramına yetişmediyse likörünüz üzülmeyin Cumhuriyet Bayramına kadar olabilir.

Afiyet Olsun


Yorumlar